Published by

Aljazeera channel is dying

Published on 03 July 2014, by M. Tomazy.
Two Aljazeera anchorwomen resigned according to London-based Arabic newspaper, Raialyoum. Laila al-sheikhli and Laila al-Shayeb, alongside Khadija Ben-Ganna were Aljazeera's famous anchorwomen in the Arab World. Reasons of resignation are still uncovered.

Since mid-1990s, Aljazeera Arabic channel led Arab media due to exceptional and creative news coverage, in addition to the courageous topics were discussed on the channel shows. Criticizing local governments was unfamiliar except on foe's TV stations. The channel broke the rules to criticize Arab governments except the funding Qatari royal family.

When Arab uprisings were launched in Tunisia, Egypt, Yemen and Libya, Aljazeera channel adopted anti-governments voices against tyrant regimes. The role was covered under freedom and revolutionary banners, however, during Libyan uprising, the Channel guested Qatar-based grand sheikh, Yousuf al-Qaradawi to decree On-air 'Fatwa' including the importance of killing former Libyan president Mu'ammar al-Qaddafi to establish a turning point for many Arab audience. Is it the Media role to decide leaders fate? and What is the borderline between propaganda and adopting voices of Arab youth?

Embedded reporters are scattered unilaterally and airing one-sided views. Moreover, Sectarian hatred speech has been launched, even during news coverage.

"Regardless, at the same time as this public realignment of attitudes and beliefs, there is also a global move away from dependence on formerly dominant and traditionally trusted, authoritative Western news sources. Unlike in the past, a more globally interconnected public raises the question of whether Al-Jazeera or Voice of America is a better source for news regarding Egypt, Syria, Libya, Iraq and Afghanistan. They ask whether Russia Today, with its high profile Web presence and competitive television offerings, is presenting a more balanced story than Radio Free Europe about Ukraine, Poland, Hungary, Slovakia and Bulgaria."
".... While money may appear to be no object for the Qatari emir, the question that hangs in the air is this: Why would anyone buy a money-bleeding enterprise like Current TV? Why, for that matter, does any state broadcaster expend billions of dollars annually to achieve a marginal global viewership for programming that is often considered by viewers to be flat-out propaganda?

Influence is key. A nation can deploy these networks and their programming to gain a more favorable view of its own culture, history, society, economic system and government leadership while having a profound impact on international agendas and policies. This is called "soft power." "